Er jeg blitt overflødig i en
verden der teknologiske løsninger er svaret på globale utfordringer?
En fyr på en bar spurte meg
en gang hva jeg studerte.
”Spansk,” svarte jeg.
Og jeg visste hva som kom:
”Ka ska du bruke det til
då?”
Jeg skulle ønske jeg kunne
svare det jeg ville svare i dag.
Fire eksempler på hvordan det vi underviser er
relevant
1. Verbets argumenter → fattigdom i Latin-Amerika
Vi kan avsløre
medias fremstilling av fattigdom ved å studere språklig struktur:
Hvilke verb
opptrer med ordet pobreza i Colombias
største aviser?
Og hvilke
ledd krever disse verbene i setningen?
Dette fant
jeg ut:
1.
Avisene brukte
16 ganger så mange verb som peker på bekjempelse av fattigdom som verb som
peker på årsaken til det.
Bekjempelse: El crecimiento económico está reduciendo la pobreza.
Årsak: La crisis global ha aumentado la pobreza.
2.
Av verbene som
pekte på årsak eller skyldig, var det ingen som hadde menneskelig subjekt (som for eksempel nuestro presidente).
3.
For verb som
pekte på bekjempelse av fattigdom, var det vanligste subjektet en politisk/ideologisk
eller religiøs organisasjon (for eksempel el
gobierno).
4.
For verb som
pekte på årsak eller skyldig, var det vanligste subjektet et sosialt fenomen (for
eksempel el desempleo).
5.
Ingen av verbene
pekte på befolkningens egen holdning
til fattigdom som en utløsende faktor hverken for bekjempelse eller årsak.
Hvis man
går ut fra at aviser som setter dagsorden påvirker holdninger i befolkningen,
er slike studier uunnværlige for bekjempelse av fattigdom og andre sosiale problemer.
Forskningsprosjektet
heter POLAME.
Hvis man går ut fra at aviser som setter dagsorden påvirker holdninger i befolkningen, er slike studier uunnværlige for bekjempelse av fattigdom og andre sosiale problemer.
2. Passivkonstruksjoner → politikernes ansvarsfraskriving
Men det
finnes mange samfunnsnyttige studier som ennå ikke har vært gjennomført.
Spansk har for
eksempel flere ulike passive og upersonlige uttrykk, som kjennetegnes ved at de
undertrykker den som utfører verbhandlingen (Agens):
Passiv med ser: Los testigos fueron
asesinados.
Pasiva refleja: Se rompió el acuerdo.
Upersonlig setning med se: Se trabaja poco en el
palacio nacional.
Hva med å
studere talene til politikere og andre samfunnstopper for å se hvor ofte de
bruker konstruksjoner som hjelper dem å skjule den som utfører handlingen?
Slik kan
man supplere hypoteser om for eksempel korrupsjon eller generell
ansvarsfraskriving.
Aquí no se ha invertido ni un peso en
infraestructura.
Hvor ofte bruke politikere konstruksjoner som hjelper dem å skjule den som utfører handlingen?
3. Grammatiske
kategorier → teknologisk utvikling
2000 år
gammel kunnskap former dagens teknologiske utvikling.
Hvordan
kunne Panini (400 år f. kr.) vite at hans grammatiske beskrivelser skulle bli
verktøyet til fremtidens programmerere? Eller Antonio de Nebrija, som skrev den
første spanske grammatikken i 1492?
Dagens
komputasjonelle grammatikker hadde ikke eksistert hvis det ikke var for at noen
på et tidspunkt definerte substantiv,
subjekt, valens og preposisjonsfraser.
Dataprogrammer
som kan analysere, tolke og oversette språk vil ha større og større plass i
fremtidens samfunn. Universitetet i Bergen utvikler slike grammatikker, men:
Vi har
ingen for spansk ennå:
4. Humaniora → hvem vi
redder verden for
Under
krigen fikk Winston Churchill en gang spørsmålet om han ville kutte i humaniora
og kunst for å støtte krigen.
Han svarte:
Then what are we
fighting for?
Og det
er den viktigste grunnen å studere spansk og andre språk.
For hva er
vitsen med å leve i en verden der det ikke er bøker i hyllene, kunst på
veggene, eller musikk i luften, og der vi ikke har kunnskap om hvem vi er? Hva
er det da vi frykter atomkrig for?
Så neste gang en elev eller
en realfagskollega spør deg hva som er vitsen med å undervise i spansk, håper
jeg du vet hva du skal svare.
Som kollega Coco Norén sa en gang:
Med
grammatikken vinner man språket, med språket vinner man verden.
Anbefalt lesning:
History of Humanities: http://www.journals.uchicago.edu/toc/hoh/current
https://linguakit.com/es/analizador-sintactico
SvarSlettGøy! Hvilket universitet er den utviklet på? Og hva slags grammatikk er den basert på? De komputasjonelle grammatikkene ved UiB er basert på LFG (Lexical Functional Grammar).
Slett