Vi
skal være glade når elever stiller spørsmål, men noen ganger føles det som om vi
må svare på hvorfor jorden er rund, og da har man mest lyst til å svare: ”fordi
det er sånn!” Men det finnes alltid
et svar, selv om det ikke er å finne i læreboken.
Her
er noen av spørsmålene jeg selv har fått, og hva jeg har svart på dem.
1. Hvorfor
skal det være a foran mí i ”a mí me gusta el verano”?
Det umiddelbare svaret her er jo at a mí er indirekte objekt, og at
indirekte objekt alltid skal ha preposisjonen a foran (bortsett fra ved objektspronomenet (me, te, le osv.)).
Men dette er ikke egentlig et svar på spørsmålet. Det
er bare en spesifikasjon av hva elementene i setningen heter. For spørsmålet er
egentlig: Hvorfor skal indirekte objekt
ha preposisjonen a foran?
Svaret på dette er rett og slett at språkets funksjon
er å være et redskap til å formidle et innhold på, og for at dette skal la seg
gjøre, må vi markere hva slags funksjon de ulike elementene i setningen har.
Slik kan vi forstå hvem som gjør hva med hvem osv.
I norsk identifiseres funksjoner som subjekt og (indirekte og
direkte) objekt på grunnlag av plassering
i setningen: i umarkerte setninger kommer subjekt
umiddelbart før eller etter det finitte verbet, mens indirekte og direkte
objekt kommer etter verbet. (Eks: Hans har gitt deg boken. Eller: Har Hans gitt deg
boken?).
I spansk er som kjent rekkefølgen av setningsledd
friere, så man kan ikke identifisere subjektet,
for eksempel, eller indirekte objekt,
utelukkende på grunnlag av hvor i setningen de opptrer. Dermed må man ha andre
måter å identifisere dem på. Indirekte objekt blir da identifisert blant annet
ved at det opptrer med preposisjonen a
foran, (når det ikke er representert ved et objektspronomen).
Dette bringer oss til neste spørsmål:
2. Hvorfor er
ikke les subjekt i les gustan las manzanas?
… "De" er jo subjekt i De liker epler?
Her er det viktig å huske på at subjekt er en syntaktisk funksjon, ikke
en betydningskategori (semantisk kategori). Man kan for eksempel ikke si at subjektet peker på den som utfører verbhandlingen. Da ville setningen (Les gustan las manzanas) slett ikke hatt
noe subjekt, for her er det ingen
som utfører noen handling.
Subjektet er simpelthen den delen av setningen som samsvarer med verbet i person og tall.
Ok, men både les
og gustan er 3. person flertall, så hvorfor er ikke les
subjekt i denne setningen?
Jo, det er flere grunner:
a)
Formen les er en objektsform, og
objektspronomener kan aldri, under noen omstendighet, fungere som subjekt i en setning. Subjektsformen av les, altså et personlig pronomen i 3.
person flertall som kan fungere som subjekt,
ville være ellos eller ellas.
b)
Les kan
opptre i setninger med gustar der
dette verbet ikke er bøyet i 3. person flertall: Les gusta la manzana. Her er det altså ikke noe nødvendig
samsvar. Og det bringer oss til det siste argumentet:
c)
Det er las manzanas som er subjekt i setningen, for vi ikke kan forandre
dette til entall uten at verbet også må settes i entall: Les gusta la manzana.
3. Hvorfor
skal disse setningene ikke ha
konjunktiv?:
No quiero el
dinero (det er jo snakk om en ønske?),
¿Está
Juan en casa? (det uttrykker jo tvil?)
Svaret er enkelt: Disse setningene skal ikke ha
konjunktiv fordi de er helsetninger, og konjunktiv opptrer nesten alltid i
underordnede setninger.
Her finnes det noen helt spesifikke unntak, slik som
setninger som innledes med quizás
eller tal vez, og lignende. De tar
konjunktiv selv om de er helsetninger, men i all hovedsak opptrer konjunktiv i
underordnede setninger, og det er derfor det ikke går her.
Dette illustrerer også det fenomenet at det ikke
holder med rene betydningsbeskrivelser (slik som ”uttrykker ønske”) når man skal forklare fenomener som er grammatiske
(slik som konjunktiv).
Hva slag spørsmål har du
fått, som det er vanskelig å svare på?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar